Denne opgave er kun relevant for private organisationer, som for første gang opretter et it-system , hvorfra der udføres myndighedsopgaver, i NemLog-in.
Andre private organisationer går direkte til "3. Opret it-systemet i NemLog-in Administration" nedenfor.
Hvis jeres organisation for første gang opretter et it-system i NemLog-in, hvorfra der udføres myndighedsopgaver, skal I anmode NemLog-in Forvaltningen om rettigheden til at oprette it-systemer til dette formål. Anmodning skal være begrundet.
I kan opnå rettigheden ud fra 3 følgende forhold:
- Jeres organisation er et offentligretligt organ.
- Jeres organisation leverer et it-system til offentlige myndigheder, som udfører myndighedsopgaver, og hvor myndigheden ikke selv kan oprette it-systemet (fx SaaS løsninger).
- Jeres organisation er broker til det offentlige.
For at opnå rettigheden skal I udfylde ansøgningen nedenfor og sende en e-mail med den udfyldte ansøgning til NemLog-in Forvaltningen.
NemLog-in: Ansøgning til åbning af rettighed ifm. myndighedsopgave (pdf)
NemLog-in: E-mail
Når NemLog-in har godkendt jeres anmodning, modtager I en e-mail. Så kan I læse nærmere om, hvordan I som privat organisation opretter et nyt it-system i NemLog-in Administration:
En myndighedsopgave er som udgangspunkt en opgave eller funktion, der er tildelt og udført af en offentlig myndighed eller et offentligretligt organ. En myndighedsopgave kan omfatte en bred vifte af aktiviteter, såsom regulering, tilsyn, servicelevering og andre opgaver, der er knyttet til organisationens rolle.
Det er den enkelte offentlige myndighed eller offentligretlige organ, der er ansvarlig for at vurdere, om den digitale selvbetjeningsløsning anvendes i forbindelse med udførelse af en myndighedsopgave.