Nemlog-in

Opret en ny rettighed og gør den tilgængelig i MitID Erhverv

Følg disse 4 trin for at opret og gøre en ny rettighed til jeres it-system tilgængelig, eller for at bruge den til erhvervsfuldmagter i MitID Erhverv.

Læsevejledning

Trin for trin-vejledningen nedenfor gælder, uanset om jeres bruger skal kunne:

  • tildele den nye rettighed internt i organisationen i MitID Erhverv
  • give en fuldmagt til at udføre en bestemt opgave i jeres selvbetjening, som rettigheden giver adgang til.

Hvis jeres organisation endnu ikke er tilsluttet NemLog-in

Tilslut jeres organisation først. Læs mere hvordan her:

Tilslut jeres organisation til NemLog-in

Hvis jeres organisation har allerede oprettet både selvbetjeningen (it-systemet) og privilegiet i NemLog-in Administration.

Gennemfør alene trin 4 nedenfor.

Trin 4: Gør rettigheden tilgængelig for organisationer/virksomheder

Trin 1: Lav tekniske justeringer

I kan gennemføre trin 1-3 i den rækkefølge, som I ønsker.

Det er ofte, at der er behov for at justere selvbetjeninger teknisk, når:

  • adgangskontrol i jeres it-system skal kunne ske i overensstemmelse med rettigheder tildelt i MitID Erhverv
  • erhvervsfuldmagter i MitID Erhverv skal kunne gives med de rettigheder, som I ønsker at oprette. 

Trin 1: Lav tekniske justeringer

Trin 2: Definér, hvad rettigheden giver brugere adgang til

I kan gennemføre trin 1-3 i den rækkefølge, som I ønsker.

I skal definere, hvad brugere skal kunne i jeres selvbetjening (it-system), når de i MitID Erhverv:

  • er tildelt rettigheden internt i organisation
  • fået erhvervsfuldmagt med rettigheden fra en anden organisation. 

Hvad de skal kunne skal være statisk. Det vil sige, at det typisk beskriver, hvad man må gøre, uden brug af dynamiske data eller specifikke parametre, fx beløbsgrænse, dato, sagsnummer.

Eksempler på statiske rettigheder:

  • Ret til at anmode om refusion i NemRefusion
  • Ret til at tilgå FerieKonto

Trin 2: Definér statiske rettigheder (Teksten skal skrives)

Trin 3: Opret privilegie i NemLog-in Administration

I kan gennemføre trin 1-3 i den rækkefølge, som I ønsker.

I skal nu oprette et privilegie som medarbejderprivilegie i NemLog-in Administration. Hvordan I gør, afhænger af, om I allerede har et it-system i NemLog-in Administration, som privilegiet kan ligge under.

Trin 3: Opret privilegie i NemLog-in Administration (Teksten skal skrives)

Trin 4: Gør rettigheden tilgængelig for organisationer/virksomheder

I skal udfylde blanketten for rettighedsoprettelse og sende den til MitID Erhverv for at gøre fuldmagten tilgængelig for organisationer/virksomheder.

Trin 6: Gør fuldmagten tilgængelig for borgere