Fuldmagter i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen anvendes ofte i selvbetjeninger. Fuldmagter kan også bruges i kontakt til jeres organisation eller i andre sammenhænge.
For at give borgere mulighed for at give eller få jeres fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen skal I definere, hvilket mandat fuldmagtshaveren får med jeres fuldmagt, dvs. hvad fuldmagtshaveren må gøre på vegne af fuldmagtsgiverens vegne. Dette mandat kaldes et privilegie i NemLog-in.
Privilegiet skal være statisk
Det privilegie (mandat), som I definerer, skal være statisk. Det vil sige, at det typisk beskriver, hvad man må gøre, uden brug af dynamiske data eller specifikke parametre, fx beløbsgrænse, dato, sagsnummer.
Eksempler på statiske privilegier:
- Må se dokumenter i min skattemappe
- Må indberette min indkomstskat
- Må søge om boligstøtte på mine vegne
Læs om statiske rettigheder: Statiske rettigheder (LINK)
Privilegierne gælder kun i den sammenhænge, fuldmagten anvendes, fx i sammenhæng med
- en selvbetjening
- kontakt til jeres organisation
- noget andet, som I ønsker at bruge fuldmagten til.
En samlet eller flere fuldmagter?
I skal også overveje, om I laver en samlet fuldmagt eller flere fuldmagter til at give mandat til at få forskellige adgange eller foretage forskellige handlinger.
Fælles Medicikort har fx delt op i 2 forskellige fuldmagter:
- Én fuldmagt til handling (mandat til at træffe beslutninger)
- Én fuldmagt til indsigt (mandat alene til orientering)