Leder I efter information om muligheden for, at virksomheder/organisationer i stedet for borgere kan give og få fuldmagt til at få oplysninger og handle på vegne af en anden i kontakten med det offentlige?
Digital Fuldmagt-selvbetjeningen er en fællesoffentlig fuldmagtsløsning, som samler mange digitale fuldmagter i den offentlige sektor. Digitaliseringsstyrelsen stiller Digital Fuldmagt-selvbetjeningen til rådighed for offentlige myndigheder, jf. Lov om MitID og NemLog-in §§8, stk. 2, nr. 1 og 11 stk. 1, nr. 2.
Retsinformation: Lovbekendtgørelse nr. 333 af den 19. marts 2025 af lov om MitID og NemLog-in
I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan borgere give eller få fuldmagt til at få oplysninger og handle på vegne af en anden i kontakt med det offentlige. Ved at tilslutte jer Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan I give borgere mulighed for at få hjælp eller hjælpe en anden med enten digital selvbetjening eller i kontakt med jer som offentlige myndighed.
I skal som it-systemudbyder først tilslutte jer NemLog-in, hvis I endnu ikke har gjort det. Når det er på plads, kan I tilslutte jer Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Vælg "Tilslut jer til Digital Fuldmagt-selvbetjeningen" nedenfor for at få mere information om, hvordan I kan tilslutte jer NemLog-in.
Leder I efter information om muligheden for, at virksomheder/organisationer i stedet for borgere kan give og få fuldmagt til at få oplysninger og handle på vegne af en anden i kontakten med det offentlige?
Få en trin for trin-vejledning til at tilslutte jer til Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
Find dokumentation og vejledning om Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
Find svar på de spørgsmål, som myndighederne ofte stiller.
Kommuner kan tilslutte KL-definerede fuldmagtspakker, som gør det nemmere at genbruge fuldmagter på tværs af selvbetjeninger og kommuner.
Læs om, hvordan offentlige myndigheder i praksis har implementeret Digital Fuldmagt i deres it-systemer.