Nemlog-in

Certifikater

NemID er baseret på certifikater. Den nye erhvervsløsning, MitID Erhverv, er som udgangspunkt ikke baseret på certifikater. Det betyder, at mange organisationer ikke vil have behov for certifikater fremover. I vil dog fortsat kunne udstede certifikater til særlige behov, fx sikker e-mail.

Hvordan ændrer brugen af certifikater sig?

Med MitID Erhverv har brugerprofiler ikke automatisk et tilknyttet certifikat, da login sker uden et certifikat. Det betyder, at de fleste organisationer ikke vil have behov for at bruge certifikater fremover.

De nuværende certifikattyper bliver erstattet af nye certifikattyper:

  • Brugere: Brugerprofiler har ikke længere et MOCES-certifikat. Men I kan tilføje et brugercertifikat (MOCES) til brugerprofilen. Det er primært nødvendigt, hvis brugeren skal kunne sende sikre e-mails.
  • Virksomhedssignatur (VOCES) bliver til organisationscertifikat. Virksomhedssignaturer bliver primært anvendt til sikker e-mail fra jeres fælles postkasseløsninger, fx info@firma.dk.
  • Funktionssignatur (FOCES) bliver til systemcertifikat. I anvender fx funktionssignaturen i NemHandel-klienten ved fremsendelse af elektroniske fakturaer til det offentlige.

Læs mere om ændringer i certifikaterne

Hvad skal I bruge certifikater til i MitID Erhverv?

I skal bruge certifikater, hvis I har særlige behov, hvilket typisk er sikker e-mail. For at sende og modtage sikre e-mails skal I bruge et brugercertifikat (til brugere) eller et organisationscertifikat (til fx en fælles postkasseløsning).

Læs mere om sikker e-mail

Hvad skal I gøre?

I vores guide kan I læse, hvad I skal tage stilling til, og hvordan I hhv. tester og skifter til de nye certifikater.

Læs guide om overgangen til de nye certifikater