Nemlog-in

Paralleldrift i overgangsperioden

NemID og MitID kører i paralleldrift i hele overgangsperioden. Jeres NemID medarbejdersignaturer spærres ikke, når I er overgået til den nye erhvervsløsning. I risikerer altså ikke at blive lukket ude fra vigtige tjenester.

Erhvervsbrugere kan under paralleldriften logge på offentlige tjenester, som anvender Nemlog-in, både med deres eksisterende NemID medarbejdersignatur og deres brugerprofil fra den nye erhvervsløsning.

Brugerprofiler i den nye erhvervsløsning og NemID medarbejdersignaturer er uafhængige og eksisterer parallelt.

Dobbelt administration af brugere for organisationer

Det kan midlertidigt være nødvendigt for jer at administrere både NemID medarbejdersignaturer og brugerprofiler i den nye erhvervsløsning i en overgangsperiode. Det skyldes, at der kan være tjenester og selvbetjeningsløsninger hos private tjenesteudbydere, der endnu ikke kan modtage log-in med MitID. De vil derfor kræve brug af NemID medarbejdersignatur.

Når de tjenester, som I benytter, er tilsluttet en brokerløsning, har jeres medarbejdere ikke længere brug for NemID medarbejdersignatur. Den dobbelte administration vil derefter ikke længere være nødvendig.

Hvornår skal I overgå til den nye erhvervsløsning?

Vi anbefaler, at I undersøger, om de tjenester, I benytter, er klar til at modtage log-in med MitID. Derefter kan I overveje fordele og ulemper ved:

  • at vente med at overgå til den nye erhvervsløsning.
  • at overgå til den nye erhvervsløsning og lave dobbelt administration af jeres brugere.