Nemlog-in

Lokal IdP

I den nye erhvervsløsning udfases løsningen lokal signaturserver (LSS). I stedet kan I som organisation etablere en Lokal IdP (Identity Provider). Med en Lokal IdP kan I selv udstede både brugerprofiler og identifikationsmidler til jeres brugere.

Læs nedenfor, hvad det vil sige at have en Lokal IdP, og hvad I skal gøre for at etablere en Lokal IdP.

Hvad er en Lokal IdP?

Med en Lokal IdP bliver I en såkaldt lokal identitetsgarant. Det vil sige, at I lokalt kan udstede brugerprofiler og identifikationsmidler til jeres brugere.

I afgør selv, hvilke lokale identifikationsmidler I vil udstede. En typisk løsning er at kombinere et brugernavn og kodeord med ekstra faktorer på særlige hardwareenheder. Det kan fx være apps på mobile enheder.

En Lokal IdP-løsning giver stor fleksibilitet

  • I kan anvende et lokalt netværkspassword som den ene faktor ved log-in.
  • I kan yde lokal hjælp, når brugere skal registrere en to-faktor-enhed eller har glemt deres password.
  • I kan få Single sign on (SSO) på tværs af jeres egne it-systemer og offentlige tjenester.
  • I kan logge på med et lokalt udstedt identifikationsmiddel. Det gælder, uanset om det er et log-in på jeres egne interne it-systemer eller på offentlige og private tjenester.

I videoen kan du høre mere om mulighederne med Lokal IdP:

Play
11.18

Se infovideo om Lokal IdP

Hent præsentationen fra video om Lokal IdP

Guide: Etablér en Lokal IdP

Guiden er en hjælp til de organisationer, der overvejer eller planlægger at etablere en Lokal IdP.

Det kræver en stor it-mæssig modenhed og kapacitet at etablere og vedligeholde en Lokal IdP. En Lokal IdP skal NSIS-anmeldes.

I skal også slutte den lokale IdP til NemLog-in, så I kan bruge de lokalt udstedte brugerprofiler og identifikationsmidler i den offentlige infrastruktur.

Læs guide om etablering af Lokal IdP