Under den gradvise afvikling af NemID medarbejdersignatur vil det fortsat være muligt at flytte medarbejderes nuværende erhvervsidentiteter fra NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv. Det er gratis at importere brugere.
NemID fortsætter med begrænset drift og afvikles gradvist frem til den 31. oktober 2023.
Når I opretter nye brugere i MitID Erhverv, er de tre første MitID Erhverv brugere gratis. Brugere derudover koster 20 kr. stykket.
Trin for trin - flyt til MitID Erhverv
Overgangen til MitID Erhverv foregår i fire trin:
1. Gør din organisation klar til MitID Erhverv
2. Tilslut din organisation til MitID Erhverv
3. Opsæt brugere og rammer for MitID Erhverv
4. Aktivér brugere af MitID Erhverv
Vi har udarbejdet tringuides, som skal hjælpe din virksomhed eller forening gennem overgangen fra NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv.
Brug MitID privat til erhverv
I mange virksomheder kan ejeren bruge sit private MitID til at tilgå Digital Post og indberette på virksomhedens vegne. De kan derfor undgå at tilslutte sig MitID erhverv.
Ejer du en enkeltmandsvirksomhed eller en personligt ejet mindre virksomhed (PMV), kan du anvende dit private MitID til din virksomhed.
Når du ejer et ApS eller et A/S, kan du også benytte dit private MitID, hvis du kan ’tegne’ virksomheden alene. At kunne tegne virksomheden alene betyder, at du har ret til at underskrive og indgå alle aftaler på vegne af virksomheden, alene.
Se, om du kan anvende dit private MitID
Om MitID Erhverv
MitID Erhverv erstatter NemID medarbejdersignatur.
NemID medarbejdersignatur har fungeret godt i mange år. Men større krav til sikkerheden og et ændret trusselsbillede kræver en ny løsning, der giver danske virksomheder en endnu bedre sikkerhed ved log-in på private og offentlige selvbetjeningsløsninger.
Med MitID Erhverv får I samtidig en nemmere digital hverdag. Når I fremover skal administrere brugere, tildele rettigheder og give fuldmagter, sker det i én og samme løsning, MitID Erhverv. Desuden bliver det mere fleksibelt for medarbejdere og medlemmer, når de skal logge på og underskrive digitalt på vegne af virksomheden eller foreningen.